STV söker konstruktions- ansvarig

By | news

Vi söker en drivande teknikintresserad konstruktör med erfarenhet av mekanisk konstruktion, el och hydraulik till bandvagnstillverkaren Scandinavian Terrain Vehicles AB i Skellefteå. Vi söker dig som vill arbeta i ett litet mål fokuserat team bestående av konstruktionsansvarig, säljare, inköpare och produktionsansvarig med att ta fram kundanpassade lösningar för extrema klimat, med fokus på att uppfylla kundens önskemål. Du kommer att arbeta som samordnande tekniskt ansvarig och vara länken mellan säljare och produktion.

Vi ser gärna att du har en eftergymnasial teknisk utbildning, ett brett teknikintresse samt några års erfarenhet av mekanisk konstruktion, el eller hydraulik. Att du kan kommunicera tydligt och effektivt i tal och skrift såväl på svenska som på engelska. Att du har god initiativförmåga och förmågan till att självständigt lösa problem. Att du har god organiseringsförmåga och kan bygga upp ritningsstrukturer samt effektivt planera ditt arbete. Som konstruktionsansvarig är du delaktig och inblandad i hela värdekedjan från kundkontakt som tekniskt säljstöd, du är ansvarig för detaljkonstruktion, tillverkningsunderlag  samt uppföljning såsom provning och dokumentation. Erfarenhet av Monitor affärssystem och Solidworks är meriterande. Omfattning: Heltid, placeringsort, Skellefteå. Resor förekommer, både inrikes och utrikes. B-körkort erfordras.

Mer information om befattningen ses på   stvab.se/lediga-jobb eller kontakta VD Jim Wallström, 070-1014701.

Sök senast den 15 april.

Skicka din ansökan till info@stvab.se. Urval sker löpande, sista ansökningsdag 2019-04-15.

Filmer om våra produkter och verksamhet ses på https://www.youtube.com/user/bandvagnar/videos

Hurtigrutten Svalbard AS bandvagn för krävande arktiskt terräng!

By | news

Hurtigrutten Svalbard AS har köpt en STV TL-5 för att transportera turister i den utmanande arktiska terrängen på Svalbard. TL5 terrängfordon är en helt ny bandvagn med samma smidiga storlek och höga kapacitet som Hägglunds BV 206 men med modern komfort och ergonomi. Den höga prestandan bottnar i kombinationen av det väl beprövade och robusta Hägglunds BV206 underredet med drivning på fyra band och ett extremt lågt marktryck i kombination med den effektiva och moderna förarmiljön och Euro 6 drivlinan tillsammans med en Allison automatväxellåda.

Den stora dragkraften i kombination med den effektiva kraftöverföringen ger en exceptionell framkomlighet oavsett terräng och underlag. Motorns höga vridmoment och låga energiförluster ger dig dessutom en mycket god bränsleekonomi. TL5:ans storlek gör att du kan transportera tyngre och större laster än med något annat liknande fordon samtidigt som det låga marktrycket gör att du behåller smidigheten och minimerar påverkan på marken.  Den robusta, rymliga och välisolerade Crew-hytten med sex stolar gör den dessutom till ett av världens mest bekväma terrängfordon, både att köra och åka.

Den nya generationen tvådelade bandvagn som är ett beprövat terrängfordon för civila uppdrag. Fordonet var utrustat med en 3,0 liters, 4-cylindrig turbodiesel från Mitsubishi på 175 hästkrafter och kommer upp i en toppfart på 50 km/h. Bandvagnen klarar stigningar på 45 grader.

Toyota Hilux med nytt flak och Maxilift-kran

By | news

STV har byggt ett nytt flak med hydrauliskt stödben och en Maxiliftkran på en Toyota Hilux med dubbelhytt, bilen kommer att gå i en gruva strax utanför Skellefteå.

Flakramen och lemmarna är galvaniserade, tre öppningsbara sidor och hyttskydd.

Dimension:   L:1950  B:1855  H:300

Maxilift 110-kranen är en populär modell i litet format. Denna är utrustad med en kabelfjärrkontroll.

Vill du veta mer eller få pris,  e-posta till sales@stvab.se eller ring till 0910-290700.

 

STV vann upphandling av motorbyte på Bv206

By | news

Sandviken Energi Elnät AB gick under augusti månad ut med en upphandling av motorkonvertering av deras BV206. STV demonstrerade motoralternativet med GM motorn för deras upphandlingsgrupp på elkraftsmässan EBR i Falun. Där de fick teknisk genomgång och provkörning på testbanan i Falun. Det blev Sandviken Energi Elnät AB startskott för att påbörja upphandlingen av en ny motor till deras bandvagn.

Scandinavian Terrain Vehicles AB (STV AB) och deras svenska medtävlare lämnade in anbud till upphandling där STV vann. Sandviken Energi Elnät AB transporterar upp sin bandvagn till Skellefteå där STV utför motorbytet. Nya General Motors motoralternativ är en common rail 4-cylindrig turbodiesel på 1956 cc, 120 kW, 160 HK och 400 Nm. STV installerar även ny sexstegad automatisk växellåda från General Motors.

Common Rail är den senaste insprutningstekniken som kombinerar en mekanisk högtryckspump med elektriska, datorstyrda insprutningsmunstycken. Förutom miljöaspekten så blir även motoreffekten högre. Tack vare avancerade piezoelektriska bränslespridare, så får dieselmotorn en jämnare förbränning och bandvagnen blir betydligt tystare, får lägre bränsleförbrukning samt mindre avgasutsläpp.

Bandvagnstillverkarens STV ABs välbeprövade uppgraderingsprogram för bandvagn Bv 206 är ett unikt sätt att få begagnade bandvagnar att bli som nya. Motorbyte till BV206 innebär även uppgradering av elsystem, bränslesystem samt vatten- och laddluftskylsystem. Dessutom kan bandvagnens chassie renoveras efter kundens önskemål och utrustas med nya band, drivhjul och bärhjul.

Slutprodukten blir ett skräddarsytt fordon med optimal slitstyrka, framkomlighet, lågt marktryck och lång livslängd. Lägg därtill maximal trygghet genom vårt helhetsansvar med komplett dokumentation och säkrad tillgång till service och reservdelar.

Vill du veta mer eller få pris på motorbyte klicka gärna på http://stvab.se/gm-4-cylindrig-motor/ eller e-posta till sales@stvab.se eller ring till 0910-290700.

Bandvagnstillverkaren STV lanserar världens första antispinnsystem till BV206

By | news

STV antispinnsystem till BV206 är framtaget för att eftermonteras på alla bandvagnar utan att byta några komponenter. Systemet aktiveras av föraren, och vid spinn bromsas det spinnande bandet i fyra steg med ett bromsmoment upp till 2200 Nm för att överföra momentet till den sida som har bättre grepp. 12 kompletta antispinnsystem är hittills levererade som eftermarknads kit till kunders befintliga bandvagnar.

Den främre och bakre differentialen övervakas samtidigt och regleras individuellt för maximalt grepp. Bromsskivor med inbyggda tandringar för rotationssensorer monteras mellan differential och drivaxlar, bromsarna aktiveras med hydraultryck från ackumulatorer som laddas upp av en 24V hydraulpump.

”Antispinnsystemet är utvecklat efter behov från Scandinavian Terrain Vehicles AB kunder. Systemet är monterat hos bland annat kunder i extremt krävande brant terräng i Himalaya”, säger Lars Karlander, utvecklingsansvarig på STV.

STV säljer nu detta antispinnsystem som eftermarknads kit till kunder som önskar förbättra framkomligheten ibland annat branta trånga passager.

Bandvagnstillverkaren klarade av kvalitets- och miljörevisionen med högsta betyg!

By | news

Att systematiskt arbeta med att förbättring och effektivisering av verksamhetens processer är en självklarhet för bandvagnstillverkaren. Här finns stor effektiviseringspotential och mycket tid och pengar att spara. Nya ISO 9001:2015 och ISO 14001:2015 ger verktygen för att styra denna process. Ett certifierat ledningssystem enligt ISO 9001 och 14001 visar att vi tar kvalitet, miljö och kundnöjdhet på största allvar. Scandinavian Terrain Vehicles AB har genomgått en omfattande certifieringsrevision. Certifieringen godkändes enligt den internationella standarden för a) kvalitetssystem SS-EN ISO 9001:2015 och för b) miljösystemet SS-EN ISO 14001:2015

Sommarens skogsbränder skapar service- och reparationsbehov

By | news

Efter sommarens utmaningar för Sveriges räddningstjänster, så krävs det service och underhåll av materiel och fordon. Scandinavian Terrain Vehicles AB har utfört motorbyte och förebyggande under håll på Bodens räddningstjänst BV206. Nu är bandvagnen redo för nya uppdrag inom räddningstjänsten!